Aktualności
Propozycja internetowego zgłaszania szkód łowieckich
Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił 4 stycznia 2024 roku do Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmiany przepisów dotyczących zgłaszania, szacowania i wypłaty odszkodowań za szkody łowieckie.
Samorząd rolniczy oceniając dotychczas istniejący system rozwiązań prawnych, dotyczących szkód łowieckich stwierdza, że jest on niedostatecznie skuteczny. Częste zmiany rozporządzeń w tym zakresie powodują destabilizację relacji rolnik-myśliwy. Proponujemy rozważenie wprowadzenia funduszu gwarancyjnego, który byłby finansowany ze środków budżetu państwa i kół łowieckich.
Wnioskujemy również o utworzenie ogólnopolskiego portalu internetowego służącego zgłaszaniu przez rolników szkód łowieckich. Rolnik, zgłaszając szkodę na takim portalu, powinien wybrać województwo, powiat, gminę, miejscowość oraz numer działki na której wystąpiła szkoda oraz określić rodzaj szkody. Podawałby również swoje dane kontaktowe. Po zatwierdzeniu takiego zgłoszenia informacja o szkodzie powinna automatycznie trafić na skrzynkę odbiorczą koła łowieckiego, będącego dzierżawcą danego obwodu łowieckiego lub, w przypadku terenów nie przydzielonych do obwodów łowieckich, na skrzynkę odbiorczą właściwego terytorialnie Zarządu Województwa. Uprości to całą procedurę zgłoszeń oraz pozwoli na uniknięcie sytuacji w których koła łowieckie unikają przyjmowania zgłoszeń. W przypadku wdrożenia takiego systemu rolnik nie będzie musiał znać adresów łowczych kół posiadających obwody łowieckie na jego działkach, nie będzie musiał drukować odpowiednich formularzy służących zgłaszaniu szkód i nie będzie ponosił kosztów związanych z usługą pocztową odnośnie doręczenia zgłoszenia szkody. A przede wszystkim wyeliminuje to sytuację nie odbierania poczty i nie przyjmowania zgłoszeń przez koła.
źródło: KRIR