Działalność 2019 - 2023
Posiedzenie Rady Powiatowej Pomorskiej Izby Rolniczej Powiatu Bytowskiego
Tradycyjnie w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Bytowie w dniu 18.10.2019 r. członkowie rady spotkali się na kolejnym posiedzeniu. Przewodniczący Rady Leon Wnuk Lipiński zaproponował tematy:
- Ogólne informacje na temat naboru wniosków na pomoc suszową, wypłata zaliczek z tytułu płatności bezpośrednich i PROW.
- Nabór wniosków (25.09.2019 – 22.11.2019) w ramach PROW 2014-2020. Poddziałanie 4.1.3 Modernizacja gospodarstw rolnych – obszar nawadnianie w gospodarstwie rolnym.
- Wydawanie pozwoleń wodno-prawnych na pobór wody związany z inwestycjami w nawadnianie. Warunki, jakie musi spełnić gospodarstwo, aby uzyskać pozwolenie na pobór wód powierzchniowych, na utworzenie stawu (mała retencja).
Informacje na temat naboru wniosków na pomoc suszową przedstawiła Pani Elżbieta Skweres z Biura Powiatowego AR i MR w Bytowie. W przypadku straty nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej, można wystąpić o środki z de minimis. Powyżej 30% z pomocy publicznej. Wysokość pomocy jest zróżnicowana i zależy od wielkości szkód powstałych na powierzchni danej uprawy lub od obsady posiadanych przez rolnika zwierząt z gatunku bydło, owce, kozy lub konie w przypadku pomocy do użytków zielonych w gospodarstwie.
Od dnia 16 października przekazywane są rolnikom zaliczki w 2019 r. i w przypadku dopłat bezpośrednich wynoszą one 70 % stawki, 85 % - w przypadku płatności PROW. Podane zostały stawki płatności na 2019 r. przy kursie euro 4,3782 zł na 30.09.2019r.
Następnie Pan Przemysław Tołczyk z Biura Wsparcia Inwestycyjnego AR i MR w Gdyni przybliżył temat naboru wniosków w obszarze nawadnianie w gospodarstwie rolnym. Przedstawił rodzaje inwestycji podlegających wsparciu. Poinformował, że wszystkie szczegółowe informacje są na stronie AR i MR. Wyraził przekonanie, że program w kolejnych naborach będzie się cieszył większym zainteresowaniem.
Pojawiła się też sugestia, że należałoby trochę zmienić ten program i dostosować do potrzeb.
Trzeci temat omówiła Pani Alina Szpanowska-Karaś, Z-ca Dyrektora Zarządu Zlewni w Gdańsku, reprezentująca Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Zebrani otrzymali broszurę „Pobór wód na potrzeby prowadzenia działalności rolniczej”, wyjaśniającej, kiedy potrzebne jest pozwolenie wodno prawne i jak prowadzona jest procedura.
W wystąpieniu Pani Dyrektor zwróciła uwagę na konieczność utrzymania urządzeń melioracyjnych w dobrym stanie. W trakcie posiedzenia odpowiedziała na wiele pytań dotyczących m.in. egzekwowania obowiązku czyszczenia rowów przez sąsiada, likwidacji drenażu, wykorzystania śluz, czy zalewania posesji przez zmianę kierunku odpływu wody.
Uczestniczący w posiedzeniu wiceprezes Ryszard Kleinszmidt poinformował o aktualnych działaniach Zarządu i składanych wnioskach. Omówił zagrożenie ASF i potrzebę bioasekuracji.
(z.m)