Wiadomości z Izby

Wystąpienie Zarządu Pomorskiej Izby Rolniczej do KRIR

Wystąpienie Zarządu Pomorskiej Izby Rolniczej do KRIR
Dodano: 29/07/2024

Zarząd Pomorskiej Izby Rolniczej, realizując wnioski Rad Powiatowych PIR, zwrócił się z prośbą do Krajowej Rady Izb Rolniczych o wystąpienie do odpowiednich instytucji w następujących sprawach:


1. Wystąpienie o zmiany w ustawie o ubezpieczeniu upraw rolnych. Ochrona powinna obowiązywać od momentu zawarcia umowy. Obecnie towarzystwa ubezpieczeniowe często przejmują odpowiedzialność po 14 dniach od zawarcia umowy.
2. Wniosek o interwencję w sprawie emerytur rolniczych. Obecnie emerytura wyliczana jest  na podstawie okresu składkowego za 100 ostatnich kwartałów (25 lat składkowych). Za każdy pełny rok powyżej 20 lat przyjęty do części składkowej obniża się część uzupełniającą o 0,5% emerytury podstawowej. Wniosek dotyczy wystąpienia o nie potrącanie emerytury za większą ilość lat składkowych, a doliczenie, jak ma to miejsce w ZUS. Należy również Zwrócić uwagę na niesprawiedliwości przy naliczaniu składek: w zależności od powierzchni gospodarstwa a wysokością emerytury. Rolnik gospodarujący na 100 ha ma taką samą emeryturę jak ten, który płacił składki z 5 ha.
3. Wniosek o uruchomienie środków na wsparcie gospodarstw zajmujących się hodowlą koni zimnokrwistych (budowa i przebudowa obiektów w celu zwiększenia powierzchni bytowej dla spełnienia warunków dobrostanu). Realizacja wniosku umożliwi hodowcom koni zimnokrwistych skorzystanie z dobrostanu zwierząt, na zwiększenie powierzchni bytowej od 20% do 50%.
4. Wniosek o usprawnienie aplikacji IRZ w celu uproszczenia biurokracji administracyjnej.
Dla hodowców zarejestrowanych jako zakłady drobiu, obowiązek dokonywania cotygodniowych zgłoszeń w systemie jest dużą uciążliwością.
5. Wniosek o zmianę w przepisach dotyczących biogazowni rolniczych. W ustawie z dnia 17 sierpnia 2023r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw, proponujemy, by wyższa cena sprzedaży prądu obowiązywała do poziomu mocy 1MW, jako obiektu, dla którego nie potrzeba uzyskiwać operatu oddziaływania na środowisko. Obecnie wyższa cena dotyczy prądu do sieci dla biogazowni o mocy do 0,5MW. W proponowanych zmianach do ustawy o OZE jest zapis o wyższej cenie dla biogazowni o mocy do 200 kW, co sprawi, że inwestowanie w tego typu instalacje stanie się nieopłacalne. Wnosimy również o uznanie wszystkich biogazowni jako OZE – w proponowanej nowelizacji ustawy proponuje się wyłączenie biogazowni, w których kiszonka kukurydzy stanowi ponad 50% zużywanych substratów. Wnosimy o uznanie pofermentu za nawóz, obecnie każda nowo uruchomiona biogazownia musi uzyskać akceptację Ministerstwa Rolnictwa, o tym, że poferment z tej biogazowni jest nawozem. W myśl obowiązujących przepisów, poferment to odpad podlegający pod BDO oraz ustawę o odpadach. Obecne przepisy uniemożliwiają wykorzystanie go na szerszą skalę.
6. Wniosek o zmianę w przepisach dotyczących łączenia ekoschematów: Wymieszanie słomy z glebą oraz Wymieszanie obornika na gruntach ornych w terminie 12 godzin od jego aplikacji. Wniosek dotyczy dopuszczenia łączenia ekoschematów w przypadku uprawy kukurydzy oraz okopowych i warzyw przy zastosowaniu wiosennego nawożenia obornikiem. Optymalna uprawa składa się z wiosennego zastosowania obornika, wymieszania resztek pożniwnych, zasiania międzyplonu. Zakaz łączenia ekoschematów przy nawożeniu jesiennym jest zasadny.
7. Wniosek o ujednolicenie przelicznika minimalnej obsady zwierząt dla krów w interwencji Premia za zrównoważoną produkcję roślinno-zwierzęcą. Do obliczania maksymalnej obsady DJP/ha stosuje się przelicznik: krowa do 500 kg – 1DJP, krowa o masie powyżej 500kg – 1,2DJP. Przy obliczaniu minimalnego poziomu obsady zwierząt, wymaganego przy ubieganiu się o premię za zrównoważoną produkcję roślinno-zwierzęcą, dla wszystkich krów przyjmowany jest przelicznik 1DJP/ha. Przelicznik ten jest bardzo niekorzystny, z uwagi na fakt, że przy hodowli większości ras bydła mięsnego nie spotyka się krów o masie poniżej 500kg. Mając na uwadze powyższe, wnosimy o podniesienie przelicznika do 1,2DJP/ha przy obliczaniu minimalnego poziomu obsady zwierząt, wymaganego przy ubieganiu się o premię za zrównoważoną produkcję roślinno-zwierzęcą w gospodarstwach ekologicznych.
8. Wniosek o zmianę w ekoschemacie Międzyplony ozime lub wsiewki śródplonowe, polegającą na dopuszczeniu możliwości mulczowania międzyplonu po upływie 60 dni od jego wysiania i wysiewu w mulcz upraw ozimych (bezorkowo). Uzasadnienie wniosku: w obowiązującej interpretacji nie określa się stopnia rozdrobnienia i wymieszania z glebą oraz sprzętu, jakim można wykonać mulczowanie. Wczesny lipcowy termin wysiewu międzyplonu niesie z sobą zagrożenie przerośnięcia (drewnienia łodyg) i wytworzenia nasion. Skutkuje to zachwaszczeniem i rozwojem chorób grzybowych w roślinie następczej, a w efekcie zwiększeniem toksyn w  środowisku. Utrzymujące się wyższe temperatury zimą potęgują problem. Dopuszczenie mulczowania po 15 listopada w praktyce się nie sprawdza ze względu na dużą wilgotność na glebach ciężkich. Na glebach lekkich natomiast, konieczność pozostawienia okrywy do 15 lutego wyklucza racjonalną uprawę ozimin. Uprawa roślin jarych po wiosennej orce, przy notorycznym braku wody, jest utrudniona. Tym samym Ekoschemat staje się niedostępny dla producentów zarówno ekologicznych, jak i konwencjonalnych na wszystkich rodzajach gleb i powoduje w środowisku naturalnym efekty odwrotne do zamierzonych. Mając na uwadze powyższe, wnioskujemy o zmianę terminu, po którym dopuszcza się mulczowanie międzyplonu z 15 listopada na okres po 60 dniach od zasiewu międzyplonu.

Licząc na niezwłoczne wsparcie Pana Prezesa w przedmiotowej sprawie,
                               
pozostaję z poważaniem,
Prezes Zarządu PIR
Wiesław Burzyński

Wstecz
FaceBook Pomorska Izba Rolnicza